De voordelen van kanaalsturing

De voordelen van digitaal

Kanaalsturing wordt vaak genoemd als middel voor het verbeteren van de dienstverlening van gemeenten en het verlagen van de kosten. Het digitale kanaal wordt door burgers als gemakkelijk en servicegericht ervaren. Voor gemeenten die streven naar betere dienstverlening is dit dus een essentieel instrument. Het biedt veel kansen voor betere dienstverlening, denk daarbij aan: voortdurende bereikbaarheid, persoonlijke terugkoppeling, maar ook dienstverlening op maat door bijvoorbeeld apps en slimme data tools.

Digitaal klantcontact is bovendien goedkoper en overzichtelijker.

De meest genoemde voordelen op een rijtje:

  • Efficiënt & goedkoper. Het automatiseren van dienstverlening op een digitaal platform levert aanzienlijke kostenbesparingen op door een verhoogde efficiëntie.
  • 24/7 beschikbaar. Dit is met offline kanalen nooit mogelijk en bovendien onbetaalbaar. Burgers willen geholpen worden wanneer zij dat willen.
  • Minder en beter verdeelde werkdruk. De druk op uw organisatie wordt minder door snellere en efficiëntere communicatie.
  • Eenvoudiger & meer gebruiksgemak. Het gebruik van digitale platformen en apps biedt eenvoudige dienstverlening aan de burger.
  • Transparantie. Burgers krijgen directe feedback op hun meldingen en blijven geïnformeerd over de status van hun melding.
  • Minder kans op fouten. Minder menselijke handelingen zorgen voor minder fouten.
  • Meer overzicht in de organisatie. Het bundelen van alle meldingen op een digitaal platform levert mooie rapportages op en inzicht om te kunnen sturen.

 

In samenwerking met de Gemeente Lisse bieden wij een paper aan over de kanaalsturing en de implementatie hiervan. Wat heeft het opgeleverd en welke kansen kan het u als gemeente bieden?

De case vindt u hier.