Best beoordeelde gemeente 2017

Ook dit jaar strijden 270 Nederlandse gemeenten bij Verbeterdebuurt weer om de felbegeerde titel van beste gemeente van het jaar! Verbeterdebuurt zet zich in voor een goede interactie tussen overheden en gemeenten, en daarom verwerken wij elk jaar de feedback van burgers tot een ranglijst van beste dienstverleners. Vorig jaar kwalificeerde minder dan 40% zich voor de eindstrijd, dus we zijn benieuwd welke gemeenten dit jaar meer beoordelingen hebben verzameld. Hier volgen een paar tips en trucs voor de laatste loodjes!

Dankzij de inzet van gebruikers worden er dagelijks problemen verholpen en mooie initiatieven verwezenlijkt. Dit allemaal dankzij het werk van de gemeenten. Om te beoordelen welke gemeente of welk stadsdeel nou net wat beter presteert dan de andere, gebruiken we de feedback van onze buurtverbeteraars om vast te stellen wie zich de beste van 2017 mag noemen. Wordt gemeente Hellevoetsluis drie keer op rij winnaar, of pakt een andere gemeente dit jaar de titel?


De spelregels

Hoe verzamelen we onze feedback?
Wanneer de gemeente een melding afhandelt, krijgt de melder het verzoek om de afhandeling te beoordelen. Aan de hand van deze beoordeling, uit de melder zijn tevredenheid met 1 t/m 5 sterren. Je kunt hier meer lezen over hoe feedback wordt gemaakt.

Wat nemen wij mee in onze beoordeling?
De beoordeling van beste gemeente 2017 is afhankelijk van een aantal factoren. Buiten het gemiddeld aantal sterren dat een gemeente verzamelt, is ook de grootte van de gemeente, een minimum aantal beoordelingen, en het aantal unieke feedback belangrijk voor het uiteindelijke cijfer. Houd er dus rekening mee dat we gaan kijken naar voldoende activiteit, zowel cijfers als commentaren, en genoeg beoordelingen naar rato. Het gemiddelde zal worden gedragen door voldoende respondenten en bijbehorende activiteit vanuit de gemeente.

Tussenstand tips

Omdat er wel al patronen zijn waar te nemen, maar nog niets beslist is, bieden wij een aantal handige tips.

  • Zorg voor een goede spreiding onder gebruikers: voor een aantal gemeenten geldt dat zij een hoge gemiddelde score, veel beoordelingen, maar weinig unieke feedback hebben. Zorg dus voor een groot bereik onder bewoners.
  • Zorg voor voldoende feedback: een ander deel van gemeenten doet het wel goed, maar heeft nog niet genoeg feedback om zich te kwalifceren voor de eindstrijd. Voor hen kan het nuttig zijn een aantal bekende veelmelders te stimuleren om meldingen te maken via Verbeterdebuurt, of om hen persoonlijk te vragen behandelingen te waarderen.
  • Zorg voor goede feedback: dit is een inkoppertje, maar zonder tevreden bewoners ga je het niet redden. Wees je bewust dat  

          1) Algemeen geldt dat een snelle terugkoppeling van de verwachtingen gewaardeerd wordt
          2) De persoonlijke touch helpt (vooral als het antwoord nee is!)
          3) Beloven is leuk, maar niets is erger dan verwachtingen niet nakomen (under promise & over deliver)

          Houd ons Twitter kanaal in de gaten voor extra tips!


Wij wensen alle gemeenten veel succes in de strijd naar beste gemeente van het jaar 2017.