Hoe maak ik een melding?

Klik hier voor meer informatie over hoe je een melding maakt.

Hoe wordt een probleem opgelost?
Ongeregistreerde en/of niet ingelogde gebruiker (enkel mogelijk via de site, bij de apps moet er ingelogd zijn om meldingen te maken)
 
Nadat je een melding hebt geplaatst op de site van Verbeterdebuurt zullen we je per e-mail vragen om de melding te verifiëren. Daarna sturen we problemen door naar de verantwoordelijke gemeente of het verantwoordelijke stadsdeel die jouw probleem in behandeling hoort te nemen. De gemeente kan je via ons op de hoogte houden van de voortgang van jouw probleem, maar zij kan dit ook rechtstreeks via jou doen. Als je merkt dat jouw probleem is opgelost, kan je de status veranderen via de mail die je van ons gekregen hebt bij het aanmaken van de melding, bewaar deze daarom goed! Hierna kan je de afhandeling van het probleem beoordelen.

Let op: ideeën worden wel doorgestuurd, maar hebben minder prioriteit dan problemen. Problemen zijn de zogenaamde meldingen openbare ruimte waar de gemeenten zorg voor moeten dragen.
 
Geregistreerde gebruiker

Als je een probleem hebt geplaatst op Verbeterdebuurt dan sturen wij deze door naar de verantwoordelijke gemeente of het verantwoordelijke stadsdeel die jouw probleem in behandeling hoort te nemen. De gemeente kan je via ons op de hoogte houden van de voortgang, maar zij kan dit ook rechtstreeks via jou doen. Als je merkt dat jouw probleem is opgelost, kan je de status van jouw melding via ‘Mijn meldingen’ op de site of het derde icoontje in de app aanpassen en de afhandeling van het probleem een waardering toekennen.

Let op: ideeën worden wel doorgestuurd, maar hebben minder prioriteit dan problemen. Problemen zijn de zogenaamde meldingen openbare ruimte waar de gemeenten zorg voor moeten dragen.
 
Hoe realiseer ik een idee?
Als je een idee op Verbeterdebuurt plaatst kan je eenvoudig toelichten wat je wilt realiseren en uitleggen waarom dit jouw buurt beter maakt. Door jouw wens duidelijk te beschrijven maak je anderen warm voor jouw droom. Dit is belangrijk omdat medestanders daarmee kunnen bepalen hoe ze bijdragen aan de realisatie van jouw idee. Beschrijf dus duidelijk wat je nodig hebt, of het nu gaat om handjes, denkkracht, spullen of geld.

Ga daarna op zoek naar gelijkgestemde buren en instanties en brainstorm samen over de invulling van jouw idee. Zo begint er een balletje te rollen en komt de realisatie van jouw droom stap voor stap dichterbij. Als je uiteindelijk een plan hebt, houd dan je achterban betrokken en informeer ze over de voortgang. We horen ook graag of je idee is gerealiseerd, want ja, we houden nu eenmaal van verbeterde buurten!
 
Wat is het verschil tussen een probleem en een idee?
Problemen op Verbeterdebuurt zijn de zogenaamde “meldingen openbare ruimte” zoals gemeenten ze noemen. Dit zijn dus meldingen van bijvoorbeeld kapotte verlichting of slecht wegdek of andere overlast. De gemeente heeft de wettelijke verantwoordelijkheid deze meldingen in behandeling te nemen.

Ideeën zijn minder dringend, maar kunnen als initiatief de buurt wel verbeteren en worden daarom ook doorgestuurd naar de gemeente. Aangezien jij het beste weet wat er nodig is om je idee te realiseren, ben en blijf jij eigenaar van jouw idee. We hebben het wel makkelijk gemaakt om je idee onder de aandacht te brengen bij iedereen die je een handje kan helpen om je idee te realiseren. Heb je je buurman nodig, vraag dan je buurman om mee te denken. Kan je een duwtje in de rug gebruiken van een lokale instantie (bijvoorbeeld woningcorporatie, welzijnswerker of wijkambtenaar, afhankelijk van de situatie in jouw buurt), nodig die dan uit om mee te denken. Zo bepaal jij hoe je samen met de buurt aan de slag gaat om jouw idee te realiseren!

Hoe weet ik dat de gemeente mijn probleem heeft opgelost?
Wanneer een melding is afgehandeld door de gemeente, kunnen zij dit aangeven bij ons en verandert de rode punaise in een groene vlag, vervolgens ontvang je van ons een e-mail met daarin het commentaar van de gemeente of krijg je bericht van de gemeente zelf. Je kan hierna de afhandeling van jouw melding beoordelen en een bericht achterlaten voor jouw gemeente.

Heb je zelf al opgemerkt dat een probleem is opgelost, maar heeft de gemeente dit nog niet gecommuniceerd, dan kun je dat ook aangeven op de site en je beoordeling geven. Klik hiervoor in de e-mail die je van ons hebt ontvangen bij het aanmaken en bevestigen van jouw melding op de rode knop of ga naar jouw overzicht van meldingen (alleen als geregistreerde gebruiker) om de melding af te sluiten. Op de site heet dit overzicht ‘Mijn meldingen’, op de apps is het het derde icoontje (van een pagina met een vinkje erbij).
 
Hoe blijf ik op de hoogte van meldingen in mijn buurt?
De buurtnieuws-functie is tijdelijk niet te gebruiken. Als je nog buurtnieuws aan hebt staan, blijf je het wel ontvangen. Maar, je kan altijd op de kaart kijken welke meldingen in jouw buurt zijn toegevoegd. Je ziet direct de nieuwste meldingen in jouw buurt zodat je weet wat er speelt.
 
Hoe kan ik een melding van iemand anders steunen?
Wanneer je wilt reageren op een probleem of idee, dan kun je klikken op het icoontje van de melding. Vervolgens kun je de melding steunen door een reactie achter te laten, aan te geven hoe jij kan bijdragen en/of op een melding te stemmen.

Door een bestaande melding te steunen wordt de kans dat ermee aan de slag wordt gegaan groter. Ook kan je samen met anderen discussiëren over het beste plan van aanpak om het probleem op te lossen of het idee te realiseren. Wanneer anderen reageren op een melding waarop jij ook hebt gereageerd, krijg je hiervan bericht.

Hoe draag ik als buurtprofessional bij aan een verbeterde buurt?
Zie je een melding waar je iets aan kan bijdragen? Plaats dan een reactie en geef aan wat jij kan doen om bij te dragen aan de de oplossing van een probleem of de realisatie van een idee. Uiteraard kan je de melding ook onder de aandacht brengen binnen jouw netwerk, offline of online. Verbeterdebuurt biedt hiermee mooie kansen voor het leggen van verbindingen en past goed in de trend van “overheidsparticipatie”.
 
Mijn melding staat niet meer op de kaart, wat is hiermee gebeurd?
Ons systeem is zo ontworpen dat jij meldingen te zien krijgt die voor jou interessant zijn. We kunnen niet alle meldingen altijd op de kaart houden, daarvoor zijn het er te veel. Maar als het niet op de kaart staat, betekent het niet dat jouw melding weg is! Je kan de melding altijd vinden via de directe link (www.verbeterdebuurt.nl/melding/MELDINGSNUMMER) of de API. De gemeente heeft de meldingen natuurlijk ook nog in haar systeem staan. Dus de melding kan gewoon nog afgehandeld worden.
 
Hoe kan ik de gemeente van meer informatie over een melding voorzien?
Je vindt bij jouw melding onderaan een reactieveld, hier kan jij net als andere gebruikers of de gemeente een reactie plaatsen. Door als gebruiker een reactie te plaatsen komt deze bij de gemeente terecht. Zo blijft alle informatie over de desbetreffende melding keurig bij elkaar en blijft alles lekker overzichtelijk.

Hoe werkt de beoordeling van een afhandeling van een melding?
Als je bij Verbeterdebuurt een melding maakt vragen we je om de afhandeling van jouw melding te beoordelen. Dat doen we als de melding is gesloten, maar ook als deze al langer open staat. Je kan een cijfer van 1 t/m 5 geven, waarbij vijf sterren uitmuntend is. Op deze manier laat het rapportcijfer zien hoe goed de gemeente in de ogen van jou en andere melders heeft gehandeld. Voor de lijst met alle gemeenten geldt dat er minstens tien beoordelingen moeten zijn gegeven om mee te dingen naar beste van 2016, voor de lijst met stadsdelen van Amsterdam is deze uitzondering niet gemaakt, maar geen enkel stadsdeel had minder dan tien beoordelingen.

Ik heb een andere vraag of opmerking.

We helpen je graag. Mail ons via deze link.