In samenwerking met de gemeente Lisse bieden wij een paper aan over de kanaalsturing en de implementatie hiervan. Onderaan deze pagina kunt u deze case downloaden.

De voordelen van kanaalsturing

Kanaalsturing wordt vaak genoemd als hét middel om de gemeentelijke dienstverlening te verbeteren en tegelijkertijd geld te besparen. Burgers verwachten steeds meer van hun gemeente, maar door bezuinigingen is dit moeilijk te verwezenlijken. Het digitale kanaal kan hier een uitweg bieden. Het wordt namelijk door burgers als gemakkelijk en servicegericht ervaren. Voor gemeenten die streven naar betere dienstverlening is dit daarom een essentieel instrument. Het biedt veel kansen voor betere service. Denk hierbij aan: 24/7 bereikbaarheid, persoonlijke terugkoppeling, maar ook dienstverlening op maat door bijvoorbeeld apps en slimme data tools. Digitaal klantcontact is bovendien goedkoper en overzichtelijker.

De belangrijkste aanbevelingen:

  1. Ken uw doelgroep
  2. Voer de juiste boodschap
  3. Werk campagnematig
  4. Laat uw kanalen samenwerken
  5. Zorg voor tevreden gebruikers
  6. Haak aan bij de actualiteit

 

Kanaalsturen: Case study in de gemeente Lisse